Planujesz żeglarską przygodę nie tylko na Mazurach, Bałtyku, ale też w Grecji, Chorwacji albo na Karaibach? Jednym z pierwszych najczęstszych pytań, jakie się pojawia jest: czy polski patent żeglarski wystarczy? Odpowiedź brzmi: w zdecydowanej większości przypadków tak! W tym artykule porównamy polskie i międzynarodowe uprawnienia.
Czym jest patent żeglarski?
Patent żeglarski to oficjalny dokument potwierdzający kwalifikacje do prowadzenia jachtu żaglowego. W Polsce ich wydawaniem zajmuje się Polski Związek Żeglarski (PZŻ). Posiadanie odpowiedniego patentu jest nie tylko wymogiem prawnym, ale także potwierdzeniem Twoich umiejętności oraz odpowiedzialności na wodzie.
→ Sprawdź nasz artykuł: Jak zacząć żeglować? Poradnik dla początkujących.
Polskie patenty żeglarskie – przegląd systemu
W Polsce obowiązuje trzystopniowy system uprawnień żeglarskich:
Żeglarz jachtowy – podstawowy patent, umożliwia prowadzenie jachtów po wodach śródlądowych lub wodach morskich w strefie do 2 Mm od brzegu w porze dziennej (jachty żaglowe o długości kadłuba do 12 m)
Jachtowy sternik morski – uprawnienia do prowadzenia jachtów morskich do 18 m długości,
Kapitan jachtowy – najwyższe uprawnienia, bez ograniczeń.
Ten system jest określony w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z dnia 9 kwietnia 2013 r.
→ Poznaj szczegóły w naszym artykule: Jaki patent żeglarski wybrać? Rodzaje patentów żeglarskich w Polsce
Międzynarodowe certyfikaty żeglarskie – ISSA, RYA i ICC
Polskie patenty żeglarskie są w większości przypadków wystarczające i akceptowane przez firmy czarterowe w Europie – zwłaszcza jeśli chodzi o rejsy rekreacyjne. Warto jednak pamiętać, że istnieją kraje i firmy, które mogą wymagać innych dokumentów, należą one natomiast do mniejszości. W takich sytuacjach przydatne mogą być międzynarodowe certyfikaty żeglarskie, które stanowią dobre uzupełnienie polskich uprawnień.
RYA (Royal Yachting Association) – brytyjski certyfikat żeglarski, powszechnie uznawany
ISSA (International Sailing Schools Association) – certyfikat popularny w Europie, jednak nie zawsze jest on uznawany przez urzędników i służby państwowe. Warto mieć to na uwadze, planując wykorzystanie tego dokumentu w praktyce.
ICC (International Certificate of Competence) – dokument ONZ (UNECE), który często opiera się na wcześniejszych kwalifikacjach, takich jak RYA lub ISSA.
Pamiętaj: Wiele certyfikatów wymaga posiadania polskiego patentu oraz odpowiedniego doświadczenia.
Niezależnie od wyboru, zawsze warto upewnić się, jakie dokumenty są wymagane w danym kraju lub przez firmę czarterową, w większości przypadków polski patent żeglarski w zupełności wystarczy.
Zapisz się na kurs żeglarski w SailCraft – pomożemy Ci zdobyć patent, który będzie początkiem Twojej żeglarskiej przygody.
Porównanie wybranych patentów: Polska vs. Świat
| Nazwa Patentu | Organizacja/Kraj | Wymagania | Zakres uprawnień | Uznawalność |
|---|---|---|---|---|
| Żeglarz Jachtowy | Polska (PZŻ) | 14 lat, egzamin | Wody śródlądowe i morskie (2 Mm od brzegu), w porze dziennej, jachty do 12 m | Uznawany w wielu krajach UE |
| Jachtowy Sternik Morski | Polska (PZŻ) | 18 lat, staż + egzamin | Wody śródlądowe i morskie bez ograniczeń, jachty do 18 m | Uznawany w wielu krajach UE |
| ICC | UNECE | Na bazie RYA/ISSA | Różne, zależnie od kategorii | Uznawany w wielu krajach UE |
| ISSA Inshore Skipper | ISSA | Kurs + egzamin | Do 24 m, do 20 Mm od brzegu | Akceptowany w Europie przez niektóre firmy czarterowe, ale nie zawsze przez wszystkie służby państwowe |
| RYA Day Skipper | UK (RYA) | Kurs + egzamin | Do 24 m, przy brzegu | Szeroko uznawany międzynarodowo |
Który patent wybrać?
Wybór dokumentu zależy od Twoich planów żeglarskich. Dla rekreacyjnych rejsów po Polsce i większości miejsc za granicą w zupełności wystarczy polski patent żeglarski. To legalne i szeroko akceptowane uprawnienia, które są idealnym rozwiązaniem dla większości żeglarzy.
Jeśli planujesz rejs w krajach, które oficjalnie nie uznają polskiego patentu żeglarskiego, wtedy, oprócz zrobienia polskiego patentu również warto rozważyć zdobycie uzupełniającego certyfikatu międzynarodowego, takiego jak ICC czy RYA.
→ Przeczytaj: Jak zacząć żeglować? Poradnik dla początkujących
Zapisz się na nasz kurs żeglarski i przygotuj się do sezonu!
Podsumowanie
Polskie patenty żeglarskie są w większości przypadków wystarczające oraz szeroko akceptowane przez firmy czarterowe, szczególnie w Europie. Dla osób planujących rekreacyjną żeglugę w kraju i za granicą to praktyczne, legalne i powszechnie honorowane rozwiązanie.
Certyfikaty międzynarodowe mogą się przydać w niektórych regionach, zwłaszcza w tych poza Unią Europejską, ale nie są one niezbędne w każdym przypadku. Dlatego, przed wyruszeniem w rejs, zawsze warto sprawdzić aktualne przepisy danego kraju oraz regulamin firmy czarterowej.
Jeśli dopiero zaczynasz lub chcesz rozwinąć swoje umiejętności, sprawdź naszą ofertę kursów żeglarskich.
Jeżeli wciąż się zastanawiasz czy żeglarstwo jest dla ciebie, zapisz się na swój pierwszy rejs i rozpocznij twoją przygodę już dzisiaj!
Skontaktuj się z nami. Doradzimy Ci, od czego zacząć i pomożemy zaplanować kolejne kroki w Twojej żeglarskiej przygodzie.
@2023 Copyright: sailcraft.pl